Bratislava električku popred Slovenské národné divadlo nepotrebuje.

15. januára 2020, lubokv, Nezaradené

Ako som písal vo svojom minulom príspevku, električka popred Slovenské národné divadlo bratislavskej doprave nijako nepomôže. Prečo? Po prvé preto, lebo ľudia, ktorý budú bývať vo vežiakoch na Chalúpkovej ulici električkou chodiť nebudú. Po druhé výstavba električkovej trate v navrhovanom trasovaní by spôsobila viacej škody ako úžitku. Mimo iné by sa vyrúbalo jedno z posledných stromoradí na Košickej ulici, zo štvorprúdovej komunikácie by sa stala dvojprúdová , ak vôbec, no a obyvatelia Košickej ulice by v podstate stratili možnosť zaparkovať svoje motorové vozidlá. A to nehovorím o hluku, ktorý by prechádzajúce električky spôsobili obyvateľom ktorí bývajú v priľahlých domoch. Ďalšie problémy by samotná výstavba ale aj prevádzka električky spôsobila na úzkej Miletičovej ulici. Takže neviem aký experti z Technickej univerzity vyhodnotili toto trasovanie ako najvýhodnejšie, ale ja v takomto nezmysle žiadnu výhodu nevidím.
PLÁN BRATISLAVA – SĽUBY A SKUTOČNOSŤ
Bratislavský primátor so svojím „Tímom Vallo“ pri svojom nástupe do funkcie a pri svojich stretnutiach s obyvateľmi Bratislavy, keď ich presviedčal o svojom „férovom“ rezidentskom parkovaní, sľuboval že jeho prioritou je dokončenie rekonštrukcie karloveskej radiály ( polovička je za nami) a dokončenie výstavby električkovej trate na koniec Petržalky až do Janíkovho Dvora. Tak nerozumiem prečo odrazu taká zmena plánu a treba rýchlo postaviť električku cez Košickú do roku 2024.V knihe „Plán Bratislava“ od Matúša Valla a jeho tímu nie je takáto trasa vôbec spomínaná. Alebo že by zabudli?
Zato je v tejto knihe na strane 49 spomenuté o koľko percent sa skráti cestovanie, ak sa stávajúce električkové trate zmodernizujú ( ale na tom sa zatiaľ ani nepracuje), ale hlavne sa spomína budovanie Prievozskej a Petržalskej električkovej radiály. Zdá sa že na svoje predvolebné sľuby už pán primátor zabudol.
ČO BRATISLAVSKÁ DOPRAVA POTREBUJE?
Bratislava totiž zúfalo potrebuje začať okamžite budovať nosný dopravný systém , v prípade Bratislavy pravdepodobne električku, smer Prievoz, Podunajské Biskupice možno s odbočkou do Vrakune.
Rýchlo treba dobudovať električku na koniec Petržalky! A byť primátorom Bratislavy tak sústredím na tento bod všetky sily a prostriedky aby to nebola stavba tisícročia ako diaľnica Bratislava – Košice, pretože plány sú už spracované! Treba len pokračovať.
Vzhľadom na masívnu výstavbu na západnom prístupe do Bratislavy, teda od Stupavy a Malaciek, treba začať aspoň plánovať predĺženie električky z Dúbravky do obytného súboru Bory možno k závodu Vokswagen a ďalej do Záhorskej Bystrice.
Súčasne z budovaním týchto trás je potom možné budovať záchytné parkoviská, pretože len električka presunie rýchlo, bezpečne a komfortne ľudí zo záchytných parkovísk do cieľa ich cesty. Maľovanie buspruhov na cestné komunikácie ( Gagarinova ) nemá prakticky žiadny efekt, pretože cesty v Bratislave sú už na hranici svojej plánovanej priepustnosti. V súčasnosti sa dokončuje obchvat Bratislavy teda diaľnica D4 a rýchlostná cesta R7 ale nikde nie je naplánované žiadne záchytné parkovisko a doprava z neho a k nemu. Prečo? Kto zlyháva?
Ale všetky vyššie spomenuté návrhy, alebo opatrenia, treba začať realizovať veľmi rýchlo pretože Bratislave hrozí dopravný kolaps. Dopravný experti na to upozorňujú už od druhej polovice deväťdesiatych rokov ale nikto ich, žiaľ, doteraz nebral vážne. Treba prepracovať dopravný generel, ktorý má síce Bratislava spracovaný, ale sa ho nikto nedrží a ustupuje sa tlaku developerských a investičných skupín.
Som presvedčený že developerov treba zaviazať, aby budovali v nových rezidenčných projektoch a obytných súboroch nielen byty a obchody, ale aj infraštruktúru pre dopravu ( dostatočne široké vozovky, chodníky, cyklotrasy, obratiská autobusov parkoviská, hlavne podzemné ) a samozrejme občiansku vybavenosť, tzn. škôlky, školy ( posledná Základná škola bola dobudovaná v r.1999 na Veternicovej 20 a v r.2015 aj „ úspešne“ vyradená zo siete základných škôl že vraj pre nezáujem), športoviská, športové haly, plavecké bazény.
Ak to ide vo Viedni , musí to ísť aj v Bratislave.

Takže vážení kompetentní!
Prestaňte maľovať po námestiach oranžové kruhy, premenovávať nezmyselne časti námestí a zlepšovať verejný priestor rušením parkovísk bez náhrady a začnite sa venovať zmysluplnému dlhodobému plánovaniu.
Možno stačí iba vytiahnuť staré plány na rozšírenie električkových tratí v Bratislave z Výskumného ústavu dopravného v Žiline a požiadať o pomoc naozajstných odborníkov na dopravu.
Bratislava totiž žiadne rýchle riešenia, ako ich prezentuje pán primátor Vallo, nemá !!!