Založ si blog

Je rezidentské parkovanie liek na nedostatok parkovacích miest ?

Odpoveď je : NIE ! NIE JE!

O zavedení rezidentského parkovania sa v Bratislave hovorí minimálne posledných 12 rokov ale žiadny z primátorov hlavného mesta Bratislavy , toho súčasného nevynímajúc, sa nevenoval tejto problematike koncepčne, s patričnou odbornosťou , a so znalosťou reálneho stavu. To znamená, položiť si dve zásadné otázky:

Koľko motorových vozidiel je v Bratislave zaregistrovaných?

A koľko máme v Bratislave reálne legálnych parkovacích miest?

Na tieto dve otázky nepozná zatiaľ nikto odpoveď , pretože potrebné informácie zatiaľ, aj podľa neurčitých vyjadrení súčasného vedenia mesta, nikto nezisťoval.

Jasná je zatiaľ iba výška poplatkov za rezidentské karty.49€ za prvé auto 150€ za druhé auto a 500€ za tretie auto.

Menej jasné už je , či obyvatelia Bratislavy nájdu pre svoje motorové vozidlo parkovacie miesto, alebo či budú do rána tŕpnuť že im auto Mestská odťahová služba, ktorá je už mimochodom zriadená, za asistencie Mestskej polície či skôr parkovacej služby do rána neodtiahne. Treba totiž povedať že po zavedení rezidentského parkovania budú môcť motorové vozidlá parkovať len na miestach vyznačených na parkovanie.

Jediné s čím sa argumentu je  že: „ niekde sa začať musí“ „ treba urobiť aspoň niečo“ a pod.

Súhlasím. Niekde sa začať musí. Ale prečo na to musia doplatiť a hlavne zaplatiť to obyvatelia Bratislavy? Každému, aj neodborníkovi je jasné, že parkovacích miest je menej ako je motorových vozidiel takže poplatok za rezidentskú parkovaciu kartu je skôr ďalšia daň, aj keď to pán primátor nerád počuje, alebo skôr výpalné vyberané mestom od občanov Bratislavy. Neopodstatnené rovnako je spoplatňovať každé ďalšie auto v rodine alebo  v byte vyššou sadzbou teda až do 500€ za rok. V 99% totiž ďalšie autá v rodinách vlastnia dospelé deti rodičov, vlastníkov nehnuteľnosti, ktoré si nie vlastnou vinou, nedokážu zarobiť dostatok finančných prostriedkov na vlastné bývanie a motorové vozidlo potrebujú na dochádzanie do zamestnania, za prácou. Hlavne ak začínajú zmenu v skorých ranných hodinách t. j. od šiestej a skoršej hodine, alebo pracujú do neskorých večerných resp. nočných hodín t. j. do dvadsiatej druhej hodiny a neskoršej hodiny. Mestská hromadná doprava tieto hodiny totiž nepokrýva. Stačí si pozrieť grafikony jednotlivých liniek mestskej hromadnej dopravy, teda dopravného podniku Bratislava a grafikony prímestskej dopravy.

Možno je Bratislava jediná metropola v Európe kde nemáme spoplatnené parkovanie ale určite je Bratislava jediná metropola v Európe, kde mestská hromadná doprava končí o 23 hodine a v útlme  sú niektoré linky už od 22:30 hodine.

Rovnako by ma zaujímalo kde prišli predkladatelia materiálu k rezidentskému parkovaniu na to, že hodinové parkovné by malo stáť od 0,50€,- do 2,50€ za hodinu. Ja si len dovolím pripomenú že to nie sú žiadne „drobné“ ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať, ale po prepočte na Slovenské koruny to je suma 15,- Sk resp. 75,Sk za hodinu parkovania. A som presvedčený že aj platy Bratislavčanov aj ich životná úroveň ani zďaleka nedosahujú platy Viedenčanov alebo občanov Rakúska všeobecne. Vysoké poplatky za  hodinu parkovania spôsobia len to že sa budú chcieť vodiči plateniu parkovného vyhnúť.

Možno by bolo lepšie , vyberať poplatky za parkovné v nižšej sume, napr. takto:

AK by 1 hodina parkovania stála 0,1€ = 10 centov = 3,0126  = 3 Sk

9 hodín parkovania by stálo 9 * 0,1€ =  0,9€ = 27,1134 SK = 27 SK/deň

Za 250 pracovných dní  ( rok 2019 ) by mesto zinkasovalo za jedno auto:

250 * 0,9 €= 250€ = 7531,5 SK = 7531 Sk / za 250 dní

ZA 365 dní

365 * 0,9€ = 328,50€  = 9896,391 SK  ~ 9896 Sk za rok na jedno vozidlo

 

13 hodinové parkovanie  by stálo 13*0,1€ = 1,3€ = 39,1638 = 39,-Sk/deň

Za rok

250*1,3= 325€ = 9790,95 Sk ~ 9791 Sk

365 *1,3 = 474,5€ = 14294,787 SK = 14300 Sk

To je len úvaha .

Platili by všetci okrem obyvateľov Bratislavy, resp. by neplatili vo vlastnej mestskej časti, ale suma 0,1€ je v podstate pre každého prijateľná.Možno. Možno sa mýlim.

Ďalej som názoru, že parkovné by nemalo byť v takej výške, aby si ho niektoré vrstvy obyvateľov nemohli dovoliť zaplatiť. Navrhované ceny parkovného, teda 0,50€ až 2€ postihnú najmä ľudí s nižším ekonomickým zabezpečením, bohatých ľudí to vôbec nepostihne. Tým je to jedno .

 

Prečo by na rezidentských parkovacích miestach nemohli stáť povedzme od 08:00 hod do 15:00 vodiči z  iných Bratislavských mestských častí bez poplatku? Veď v opačnom prípade sa Bratislavčania stanú cudzincami vo vlastnom meste.

Vo VZN HMB o dočasnom státí či rezidentskom parkovaní ktoré predložil predošlý pán primátor, a ktoré je v podstate základom aj pre to navrhované rezidentské parkovanie, dokonca má až 3 strany, nie je ani zmienka o tom kde budú stáť autá podnikateľov , teda dodávky, malé nákladné vozidlá a pod. ktoré zaberajú značnú časť parkovacích miest na sídliskách. Odpoveď, že tam nebudú môcť parkovať autá dlhšie ako 5,5 metra je chabá útecha, pretože ani jedno z  podobných typov aut nemá dĺžku väčšiu ako 4,5m.

Hlavné mesto Bratislava do súčasnosti nemá vykúpené ani pozemky pod záchytné parkoviská pri Bratislave resp. na okraji Bratislavy, takže neviem na čo  chce magistrát využiť 2 mil. eur ktoré má na ich budovanie  v rozpočte naplánované. A to nehovorím o procese verejného obstarávania  na zhotoviteľa týchto stavieb. Treba pripomenúť aj skutočnosť ,na ktorú vo svojej knihe „ Plán Bratislava“ pán Vallo pravdepodobne zabudol, a to, že samotné záchytné parkovisko pre autá prichádzajúce do Bratislavy ešte nič nerieši. Treba tam dobudovať dopravu, najlepšie električku, ktorá by v krátkych intervaloch odvážala ľudí  k ďalším  dopravným uzlom. A nič z vyššie spomenutého nie je ani len v plánoch nie to ešte vo fáze prípravy alebo realizácie.

V neposlednom rade sa pýtam, kam sa v tomto procese stratili naši dôchodcovia. To si majú zo svojich 400 eurových dôchodkov plať ešte aj parkovaciu kartu v plnej výške?

Pán primátor chodil vysvetľovať rezidentské parkovanie do mestských častí. Na jednom z nich som bol. Pán primátor rozprával  ale zabudol aj on aj tvorcovia parkovacej politiky počúvať čo im hovoria občania.

Neviem čo je férové na navrhovanej parkovacej politike ak si budeme musieť platiť za parkovné v inej mestskej časti.

2 hodiny „zadarmo“ nič neriešia. Staráme sa o svojich rodičov, navštevujeme ich nakupujeme a ešte budeme aj platiť. Tvorcovia férového parkovania zabudli na sociálny rozmer takéhoto rozhodnutia. Treba sa pozrieť na parkovaciu politiku v BRNE. Ale VZN mesta BRNA  k dočasnému státiu na pozemných komunikáciách má aj s prílohami 30 strán. Bratislavské VZN má 3 strany.

Jedine v čom je jasno je to, ako sa budú deliť peniaze z vybraných pokút a parkovného medzi mesto mestské časti a mestskú políciu.

V knihe Plán Bratislava od Matúša Valla a kolektív sa píše:

Je nezodpovedné sľubovať rýchle riešenia….“

TAK PREČO TAKÝ ZHON? Bratia Česi majú porekadlo. „Práce kvapná málo platná“

Ale odpoveď na vyššie položenú otázku sa nachádza v rovnakej knihe na strane 50.

„V celom meste je potrebný zvýšený dopyt po parkovaní riešiť predovšetkým reguláciou – FORMOU SPOPLATNENIA, nie rozširovaním na úkor chodcov a zelene.“

Takže ide o peniaze. Nie o Bratislavčanov.

 

Ivan Lučanič o parkovaní v Bratislave: Systém nastavili tak, aby čo najviac zarobil. Na úkor obyvateľov aj návštevníkov

23.08.2023

Toto vedenie hlavného mesta vníma auto ako niečo nežiaduce. Je to ideologická vec, hovorí bývalý petržalský úradník Ivan Lučanič. Ivan Lučanič pôsobil ako vedúci referátu statickej dopravy na miestnom úrade Petržalka, kde mal na starosti parkovací systém v tejto mestskej časti. Odkedy svoju parkovaciu politiku v celom meste zavádza magistrát, tento systém [...]

Nečakajte na zápal pľúc. Liečte sa včas!

19.11.2021

Naši „odborníci“ na Sars Cov2 jednohlasne , spolu s vládou SR, tvrdia že na chorobu nie sú žiadne účinné lieky. Len očkovanie, podľa mňa ( a nie len podľa mňa) experimentálnymi mRNA vakcínami je to najsprávnejšie riešenie. Všade , v médiach printových, internetových,sociálnych sieťach, rozhlase a televízii, nečítame a nepočúvame nič iné, len koľko [...]

Včasná profylaxia a liečba ochorenia SARS Cov-2 – protokol FLCCC

07.11.2021

FLCCC_Alliance-I-MASKplus-Protocol-SLOVENSKY-Slovak Pre všetkých spoluobčanov ktorí nechcú po diagnostikovaní ochorenia SARS- Cov 2 iba čakať doma v karanténe čo sa s nimi stane dávam do pozornosti tieto Protokoly profylaxie a včasnej ambulantnej liečby COVID-19. Tu je odkaz na protokol FLCCC. [...]

APTOPIX Russia Ukraine War

List z Charkova: Ako sa žije v tme?

28.03.2024 18:00

Po masívnych raketových útokoch žije Charkov zväčša v tme, no ja sa aj tak usmievam. Možno už len nevládzeme plakať.

1. netradicny porod Krompachy

Zámena pacientiek v pražskej nemocnici viedla u jednej k potratu

28.03.2024 17:47

Zamestnanci nemocnice nedodržali interné predpisy a lekári preto operovali nesprávnu pacientku.

polícia, evakuácia, vyhrážky, UK, fakulta

Polícia v Bratislave zadržala medzinárodne hľadaného občana Bosny a Hercegoviny

28.03.2024 17:32

V prípade dokázania viny mu hrozí trest odňatia slobody až na 15 rokov.

FTX Bankman Fried

Zakladateľ kryptomenovej burzy FTX ide na 25 rokov do väzenia, klientov obral o 10 miliárd dolárov

28.03.2024 17:13, aktualizované: 17:41

Americká justícia označila prípad za jeden z najväčších podvodov v americkej histórii.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 11
Celková čítanosť: 38328x
Priemerná čítanosť článkov: 3484x

Autor blogu

Kategórie